آموزش پیش دبستانی در منزل
نوشته شده توسط : sevda

اولیا برای آموزش پیش دبستانی در منزل باید با استفاده از ابزار و وسایل یادگیری مناسب می تونن مهارت های لازم برای ورود به مدرسه دانش اموز رو از جمله مهارت خواندن و نوشتن، آشنایی با رنگ ها و اشیا و ... رو آموزش بدن.



یکی از مراحل مهم قبل از شروع به مدرسه رفتن برای بچه ها آموزش دیدن در مهدهای کودک و پیش دبستانی هاست. در این مجموعه ها یک سری از آموزش ها و فعالیت ها به بچه ها یاد داده میشه تا اون ها رو برای مدرسه رفتن آماده کنه.

البته اگر شرایطی پیش بیاد که نشه از پیش دبستانی در خارج از خونه استفاده کرد، میشه آموزش پیش دبستانی در منزل رو برای دلبندتون شروع کنید. کافیه آموزش های لازم رو در این ارتباط یاد بگیرید. قراره در این مقاله به همین موضوع بپردازیم. و به این سوال که چطور به کودکان پیش دبستانی در منزل آموزش بدیم، جواب بدیم.

 

 

نکات مهم آموزش پیش دبستانی در منزل

قبل از هر چیزی باید در ارتباط با آموزش پیش دبستانی در منزل، یک نکته رو مورد توجه قرار بدید و اون اینه که حتما وسایل و ابزار یادگیری رو قبل از هر چیز مهیا کنید. مثلا کتاب های کمک آموزشی، تخته وایت برد، ابزارهایی که برای یادگیری ریاضی لازمه و همچنین حروف مغناطیسی.

نکته دوم اینه که حتما برنامه ریزی داشته باشین. اون هم دقیق و اصولی و حتما به این برنامه هم پایبند باشین. می تونید این برنامه رو با کمک منابع پیش دبستانی تهیه کنید و البته از وسایلی هم که در بالا عنوان کردیم به همین منظور هم استفاده کنید.

با کمک این منابع که عمدتا با دستورالعمل های مستقیم از سمت وزارت آموزش و پرورش، برای مجموعه های پیش دبستانی تدوین میشه، می تونید مسیر درست رو متوجه بشین و با کمک ابزاری هم که در اختیار دارین، سریع تر این مسیر رو طی کنید.

برای برنامه ریزی درست و دقیق، لازمه ابتدا هدف خودتون رو از این آموزش دادن ها مشخص کنین. سعی کنید یادگیری همه مهارت ها رو برای کودک در نظر بگیرین و از همه جنبه ها به کودک آموزش بدین.

بیشتر بخوانید: ثبت نام پیش دبستانی

 

 

 

 

 

روش های آموزش پیش دبستانی در منزل

شما باید برای آموزش پیش دبستانی در خانه، از روش هایی استفاده کنید تا به جذابیت یادگیری اضافه کنه و کودک علاقمند به یادگیری بشه. این حالت باعث میشه علاوه بر اینکه یادگیری و آموزش در این مسئله وجود داره، ذوق و تخلیه انرژی هم اتفاق بیفته.

در برنامه ای که باید برای آموزش پیش دبستانی در منزل برای کودکتون در نظر بگیرین حتما باید یک سری مسائل رو در اون بگونجونید.

 

 اینکه به کودک فرصت گفتگو بدین. یعنی شما فقط حالت گوینده نداشته باشید و کودک هم شنونده. به کودک اجازه بدید در هر مرحله راجع به کاری که انجام داده و دادین و مهارتی که یاد گرفته اظهار نظر کنه و به شما قسمت هایی که بیشتر دوست داشته یا نداشته رو هم عنوان کنه. به این ترتیب می تونید متوجه بشید که آیا روش شما جذاب و کافی بوده یا نه؟

 یکی از مهارتهایی که حتما باید در کودک تقویت بشه تا برای رفتن به مدرسه آمادگی بیشتری پیدا کنه، مهارت نوشتن هست. منظور از نوشتن هم آشنایی و مهارت نوشتن خطوط، الگوهای مختلف حتی اعداد هست. اینکه کودک مداد دست گرفتن رو یاد بگیره و باهاش آشنا باشه.

 مهارت بعدی که حتما باید در آموزش پیش دبستانی در منزل برای دلبندتون در نظر داشته باشین، تقویت مهارت خوندن هست. مهارت خوندن یعنی کودک بتونه کتاب رو درست در دستاش بگیره و رو به بالا، بتونه نام خودش رو بخونه، بعضی از حروف الفبا یا همه رو بشناسه، با آهنگ الفبا آشنایی داشته باشه، بتونه تشخیص بده که کتاب از راست به چپ و از بالا به پایین خونده میشه، داستانهایی که دوست داره رو بتونه توضیح بده، شعرها و مطالبی که خونده میشه براش رو بتونه حفظ و تکرار کنه.

البته این مطالب به این معنی نیست که بچه باید همه این کارا رو بتونه بکنه. منظور اینه که این توانایی ها رو به مرور با تمرین بتونه پیدا کنه.

 بازی کردن یکی دیگه از مهارتهایی هست که کودک باید در این دوره آموزش ببینه، منظور از بازی هم، بازی های آموزشی و هوشیه که بتونه یک نتیجه ای رو در انتها به بار بیاره. مثلا باعث تقویت هوش کلامی و زبانی ، یا هوش هیجانی و از این دست موارد بشه.

 

آموزش پیش دبستانی در منزل

 

 برای آشنایی بیشتر با آموزش هایی که در پیش دبستانی داده میشه می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: در پیش دبستانی چه چیزهایی آموزش داده می شود

 

ویژگی هایی که آموزش پیش دبستانی در منزل باید داشته باشد

گفتیم که برای آموزش پیش دبستانی در خانه، اول از همه باید یک برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. حالا باید اضافه کنیم که این برنامه ریزی باید یک سری ویژگی های خاصی داشته باشه تا بتونه به هدف ما که همون آموزش بچه ها و بالا رفتن مهارت هاشون هست، برسه.

 

. برنامه آموزشی باید هدف معینی داشته باشد:

منظور از هدف هم، یک هدف نهاییه نه اهداف روزانه و آنی. بهتره اهداف درازمدت و کلی باشه تا ضمانت موفقیت داشته باشه.

 

 . برنامه آموزشی باید متنوع، انعطاف پذیر و منظم باشد:

نظم و ترتیب در ارائه برنامه باعث میشه کودک هم از الان انضباط رو فرا بگیره و البته نظم باعث انسجام ذهنی هم میشه. برنامه باید در عین حال متنوع هم باشه تا باعث دلزدگی و خستگی کودک هم نشه چون بچه ها در این سن و سال عاشق، تغییر و تکاپو هستند و از اینکه سر هر زمان معین یک کار معین انجام بدن، زیاد خوششون نمیاد.  با تنوع در برنامه علاقه مندی بچه ها بیشتر شده و البته علاقه مندی هم میتونه میزان افزایش یادگیری را بالا ببره.

 

. برنامه آموزشی باید بر رشد همه جانبه تمرکز داشته باشد:

کودک ما باید در همه ابعاد رشد کنه. ابعاد جسمی، روانی، عاطفی؛ هیجانی؛ شناختی و خلاقیت. برنامه ریزی  باید همه این جوانب رو در نظر داشته باشه تا بتونه در شخصیت دهی به کودک موفق عمل کنه.

 

. برنامه آموزشی باید با سطح توانایی های کودک هماهنگی داشته باشد:

این برنامه ها باید با استعداد و توانایی فعلی یک کودک هم خونی داشته باشه در غیر این صورت نه تنها آموزش و یادگیری در کار نیست بلکه یک جور عدم اعتماد به نفس و دل زدگی هم ممکنه در وجود کودک ایجاد بکنه. قبل از برنامه ریزی باید این مسئله رو در نظر داشته باشین.

 

. برنامه آموزشی باید بازی را محوریت قرار دهد:

برای موفقیت در زمینه آموزش پیش دبستانی در خانه، بهتره که هر نوع برنامه ای که در نظر دارید، به شکل بازی باشه. این تصور که بچه بشینه و مثل یک دبستانی یا دبیرستانی به آموزش های شما گوش بده، غلطه.

 

. در برنامه، به کودک حق انتخاب داده شود:

حق انتخاب دادن به کودک در روند یادگیری، می تونه اعتماد به نفس اون ها رو بالا ببره و  بر روی زمینه های استقلال و مسئولیت پذیری در کودک هم اثرگذار باشه.

 

. برنامه آموزشی از ساده به سمت مشکل پیش رود:

این کار باعث میشه کودک چون در مهارتهای ساده، موفقیت به دست میاره اعتماد به نفسش برای حل مسائل دشوارتر هم بالاتر بره.

 

. برنامه آموزشی با پیشرفت و مهارت های روز هماهنگی داشته باشد:

منظور از این جمله اینکه باید به تقویت مهارت هایی در کودک تون بپردازین که نیاز روز هست و کودک در آینده صددرصد به اون ها احتیاج پیدا میکنه. حالا میتونه هماهنگی با تکنولوژی های جدید باشه یا مهارت های فردی و اجتماعی جدید.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب پیش دبستانی

اهمیت آموزش پیش دبستانی در منزل

قبل از اینکه کودک ما به دبستان پا بذاره، می تونه خیلی چیزها در روند شکل گیری شخصیتش اثرگذار باشه و به اصطلاح سال های قبل از ورود به مدرسه خیلی مهمه. این دوره 6 ساله می تونه به شناخت صحیح کودک در ارتباط با دنیای پیرامونش و افراد دور و برش کمک زیادی بکنه. البته در صورتی که روند درستی رو در پیش بگیره و آموزش های مهم و حیاتی رو هم بهش بدیم.

آموزش پیش دبستانی باعث میشه کودک بتونه با مهارتهایی همچون:

- خوندن و نوشتن

- آشنایی با رنگ ها و اشیا و شکل های گوناگون

- روشهای حل مشکل

- آمادگی برای مدرسه رفتن

آشنایی کامل پیدا کنه.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز هم احساس کردین که نیاز مشاوره جهت آموزش پیش دبستانی در منزل دارین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین .

در ادامه بخوانید: سایت سناد پیش دبستانی

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ برای آموزش پیش دبستانی در منزل چه امکاناتی نیازه ؟

✔️ اولیا برای آموزش پیش دبستانی در منزل به ابزارهای از جمله کتاب های کمک آموزشی، تخته وایت بردنیاز دارن که بقیه ابزار ها در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ در پیش دبستانی چه مهارت هایی آموزش داده می شود؟

✔️ در پیش دبستانی مهارت هایی از جمله، مهارت خواندن نوشتن آموزش داده میشه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

3- ✔️ چه روش هایی برای آموزش پیش دبستانی در منزل وجود داره؟

✔️ یکی از روش ها برای آموزش پیش دبستانی در منزل، آموزش مهارت ها به وسیله بازی کردن با کودکانه که بقیه روش ها در این مقاله گفته شده.

منبع : آموزش پیش دبستانی در منزل





:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: